středa 31. srpna 2016

tag - nepopulární knižní názory (část prvá)

     Ach, jak já ráda kontroverzní témata... Tento tag je hodně a také dlouho vidět na BookTube a původem je z kanálu TheBookArcher. Protože jsem na knihy vybíravá a mému literárnímu mlsnému jazýčku jen tak něco nesedne, najdou se tací, kteří se mnou nesouhlasí. Berme to jako nevyhnutelný důsledek možnosti vlastního názoru. ^.~ Přesto doufám, že tímto geniálním nápadem na sebe nesnesu plameny pekelné.

     Protože se ukázalo, že devět velice zajímavých otázek pod 1000 slov zodpovědět prostě nesvedu, tak udělám typicky Hollywoodskou věc - příspěvek rozdělím na dvě části. ^.~ Druhý díl s bodem 5.-9. už je napsaný a pokud mě neudolá téma T5W, tak se ho dočkáte příští středu za týden. (EDIT (23/06/2017): ha! ^▽^)

01. Populární kniha nebo série, která se mi nelíbila.
     Heh, no, těch by bylo... ^▽^ Pokusím se však některé z nich rovnoměrně rozložit i do ostatních otázek a zmíním jen sérii Lux (GR *), jejíž první díl se jmenuje Obsidian. Tato série pěti knih z žánru YA "sci-fi" (mimozemšťané) paranormální romance bohužel (?) nebyla přeložena do češtiny, ale podle Databáze knih má Jennifer L. Armentrout dostatek vydaných knih na to, aby ji někteří čtenáři tohoto příspěvku mohli znát. Nemám ráda nedočtené série - i když tento příspěvek bude svým obsahem naznačovat opak - už jen proto, že se styl autorů v průběhu psaní mění a mohu najít skrytý poklad (například Krvavý slib ze série Vampýrská akademie (GR / DK) mě jako jediný mile překvapil a jsem ráda, že jsem si ho přečetla). V tomto případě jsem musela u posledního dílu skončit tak ve 2/3 - nebyla schopná knihu dočíst. Vše od zpracování, přes logickou posloupnost příběhu, promyšlenost paranormálního aspektu a postav až po jen samotnou jejich sympatičnost... Série u mě projela na plné čáře. Možná kdybych si ji přečetla před deseti lety a ne před rokem, měla bych tehdy jiný názor. Bohužel.

02. Populární kniha nebo série, kterou, zdá se, všichni nesnáší, ale já ji miluji.
     Láska a nenávist jsou silná slova, navíc "všichni" je silně generalizující slovo a kniha všeobecně přijímaná za špatnou by se pro svou neoblíbenost přeci nestala populární. Nicméně bych zmínila dvě knihy. První jsou Papírová města (recenze; GR / DK) od Johna Greena. Ta sice nemají všeobecně špatná hodnocení, ale v porovnání s jeho knihou Hvězdy nám nepřály jsou Města mezi sledovanějšími anglofonními BookTubery považována za "horší". Můj názor je přesně opačný. ^▽^
     Druhou zmíním knihu, jejíž název jsem zjistila teprve před týdnem, ale četla jsem ji před řadou let. Zní to trochu podivně, ale jedná se o knihu, kterou jsem si na rodinné dovolené půjčila (aka zabavila) od známého a tedy jsem ji nevlastnila ani neměla záznam v historii půjček z knihovny. I strýček Google po zadání pro knihu specifických termínů odmítal spolupracovat (naposledy jsem takto bezúspěšně pátrala před pár měsíci). Nakonec jsem však knihu Mágové (The Magicians; GR / DK) od Leva Grossmana našla, a to jen díky letmé zmínce o seriálu, který jsem si z dlouhé chvíle rozhodla pustit ("Tohle bude jeden z případů, které by lidé neobeznámení se zákony velkých čísel označili za náhodu." ^.~). Kniha byla mou Narnií, kterou jsem v dětství nečetla, jen drsnější a temnější (co to o mém čtrnáctiletém já vypovídá nechci raději vědět). Díky srovnávání právě s Lewisovou Narnií (GR / DK) jsou Mágové stavěni do ne zcela pozitivního světa a 143k hodnocení na Goodreads je rozhodně umísťuje do kategorie "populární". Těším se, až si knihu znovu přečtu a naváži se zbylými díly trilogie.

03. Milostný trojúhelník, ve kterém hlavní postava skončila s osobou, se kterou jsem nechtěla NEBO párování dvou postav, které se mi nelíbí. 
     Nejraději bych začala s prohlášením, jak moc mi připadá naprostá většina milostných kdovíkolikaúhelníků svým zpracováním absurdní. Jejich romantizování se mi nyní jeví až jako do jisté míry zvrácené, protože jedna postava je vždy buď ta s bídnými morálními zásadami nebo psychicky nestabilní. Jen v málo případech se mi na rtech neobjeví kyselý úsměv, ale naučila jsem se je v literatuře více méně akceptovat.
     Sarah J. Maas si udělala z párování Celaeny Sardothien ze série Throne of Glass (Skleněný trůn; recenze; GR / DK) nejspíš hobby. A partner od partnera se mi zdá horší a horší a horší. Během čtení třetího dílu se objevila jedna postava, se kterou jsem si uměla Celaenu představit (Ha! Ne ten, kterého si myslíte ^▽^), ale pak se stejně charaktery postav ve čtvrté knize celé pomíchaly a já se smířila s tím, že se mi nevyplatí nad životním partnerem této postavy přemýšlet.

04. Populární žánr, po kterém zřídkakdy sáhnu.
     Těch je více, protože mám sklony ke knihám s alespoň vzdálenými prvky fantasy a sci-fi, ale tři bych chtěla rychle zmínit. Prvně paranormální romanci, která mě tak často zklamala, že nemám sílu najít chuť hledat pár drahokamů v té hoře doporučovaných knih, které mi příšly často jen "meh". Přesto jednou za čas se k ní přeci jen vrátím. Druhý je dost široký žánr, který se zaobírá mnoha tématy a kterému bych se velice ráda dostala v větší míře, a tím je contemporary. V září nebo říjnu se mu mám v plánu věnovat více, ale uvidíme. A poslední jmenovanou je literatura faktu, která je tak trochu strašákem ve skříni.

* GR = Goodreads (originál); DK = Databáze knih (překlad)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jsem velice ráda za každý komentář, jen prosím, aby pod recenzemi nebyly spoilery z knihy, na kterou je recenze psaná, nebo z následujících dílů série. Moc děkuji. ^.^
Pokud si chcete promluvit o šokujících dějových zvratech, neváhejte mi napsat email nebo na Goodreads. ^.~