pátek 5. února 2016

recenze - Mistborn: The Final Empire (Finální říše)

(čteno v originále, překlad vydán nakladatelstvím Talpress v roce 2008)

Brandon Sanderson se u čtenářů fantasy řadí mezi nejčastěji jmenované autory a pokud se mluví o propracovaných magických systémech, takřka vždy padne jeho jméno. Jednou z mnoha knih, které vydal, je The Final Empire (Finální říše), první díl z původní trilogie Mistborn, součást fiktivního vesmíru Cosmere, do nějž spadá hned několik Sandersonových fantasy sérií. Sama jsem od čtení tohoto drobečka očekávala mnohé a značně se mi ulevilo, když jsem dostala vše a ještě víc.

Po tisíc let otročí společenská vrstva nazývaná Skaa pod rukou Lorda Vládce, jediného povoleného boha, který potlačuje jakoukoli možnou vzpouru a rebelii s pomocí své armády a inkvizitorů. Skupinka zlodějů z hlavního města Luthadel vedená Kelsierem, přeživším z trestaneckých pracovních dolů Hathsinu, je přesvědčena, že má šanci Lorda Vládce svrhnout, možná dokonce i zabít, ukončit tak utrpení Skaa a postavit je jako rovné šlechtě.

Men rarely see their own actions as unjustified. (str. 343)

Na Mistborn určitě zaujme propracovanost magického systému založeném na práci s kovy. Allomancer je schopen po pozření allomantických kovů a slitin jeden nebo všechny tyto kovy "pálit". Pálení každého z allomantických kovů se projeví jiným způsobem, například cín zostřuje smysly a mosaz tiší emoce. Tento druh magie není ovšem výjimečný tím, že je spojený s kovy, nýbrž tím, že po fyzikální a chemické stránce vlastně dává smysl. Při pálení železa pro přitažení kovů nezáleží jen na síle allomancera, ale také na jeho hmotnosti ve vztahu k přitahovanému tělesu. Pálení kovů také ovlivňuje jen okolí ve vztahu k allomancerovi, kov tedy nelze posunout do strany, pouze ve směru k tomu/od toho, kdo kov pálí. A samozřejmě efektivita záleží na čistotě kovů a jejich přesném poměru ve slitinách. S Allomancií se seznámíme velice dobře, protože se ve skupině zlodějů objeví i nováček Mistborn, tedy někdo, kdo může pálit všechny allomancerské kovy, a je zaučován ostatními členy skupiny, kteří jsou často Misting (ovládají jen jeden z kovů).

Propracovaná však není jen magie, ale i svět jako takový. Díky jedné z postav se dozvídáme řadu mýtů, týkající se třeba barvy rostlin před věčnými dešti popela a šedými mraky stínícími oblohu nebo i nespočet zaniklých náboženství.

"(...) is this the religion you believe in, then?" / "I believe in them all." / Vin frowned. "None of them contradict each other?" / Sazed smiled. "Oh, often and frequently they do. But, I respect the truths behind them all - and I believe in the need for each one to be remembered." (str. 207-208)

Velice jsem ocenila i samotné postavy, které nejsou "prototypové", ale naopak jako živé. Jejich osobní historii se dozvídáme postupně, spolu s tím a se střídáním perspektiv k nim čtenář přirůstá a chápe jejich činy. Zároveň se ale postavy ve vztahu k tomu, co prožívají, postupně a přirozeně vyvíjejí. To vše dopomáhá k emoční svázanosti s našimi hrdiny a vytvořením neustálého napětí. Děj je natolik plný zvratů a situace nebezpečná, že se nelze než ptát: "Dostanou někoho? Zemře někdo?" Jediné, co pomáhá, je nepřestávat číst a najít si odpověď.

"There's always another secret."

Pokud se čtením knih v angličtině začínáte, asi bych v případě Finální říše doporučila sáhnout po překladu. Jedná se sice o knihu se svižným dějem proloženým několika často i nečekanými akčními scénami, ale bohatší slovní zásoba a "terminologie" fantaskního světa by vás mohla odradit a možná vám dokonce zošklivit jinak zcela úžasnou knihu.

Do světa Mistborn patří krom původní trilogie ještě jedna série, potenciálně dokonce dvě. Společně s řadou dalších fantasy knih od Brandona Sandersona je součástí vesmíru Cosmere. Protože The Final Empire je první a zatím jedinou knihou, kterou jsem z Cosmere četla, budu teprve zjišťovat, co knihy spojuje. Jistě budu velice brzy pokračovat druhou knihou Mistborn a to The Well of Ascension (Pramen povýšení) a nemyslím si, že bych byla schopná zůstat jen u nich. Útěchou mi je, že tento autor píše dlouhé a kvalitní knihy rychlostí blesku a navíc má přede mnou náskok.

P.S.: Pokud se chcete dozvědět vice o Sandersonových knihách jako jsou poznámky ke kapitolám, vystřižené scény nebo procentuální postup v psaní autora u jednotlivých budoucích knih, nemohu než doporučit autorovy oficiální stránky.

Recenze na další knihy od Brandona Sandersona:
série Mistborn:
   #1 The Final Empire (Finalní říše) - recenze