středa 23. srpna 2017

tag - nepopulární knižní názory (část druhá)

     Ach, jak já ráda kontroverzní témata... Tento tag je hodně a také dlouho vidět na BookTube a původem je z kanálu TheBookArcher. Protože jsem na knihy vybíravá a mému literárnímu mlsnému jazýčku jen tak něco nesedne, najdou se tací, kteří se mnou nesouhlasí. Berme to jako nevyhnutelný důsledek možnosti vlastního názoru. ^.~ Přesto doufám, že tímto geniálním nápadem na sebe nesnesu plameny pekelné.

     Část první, ve které odpovídám na body 1-4, si můžete přečíst zde. Druhá polovina tohoto tagu měla být publikována dříve, ale... zapomněla jsem na ni. Takže tedy roční výročí! Článek byl už tehdy "napsán" a tak si můžete povšimnou přeškrtlých pasáží, ve kterých sama se sebou nesouhlasím. ^▽^

05. Populární nebo milovaná postava, kterou nemusím.
     Pro mě nejtěžší otázka. Když nemám ráda knižní postavu, dokážu tento fakt s časem přejít. A co se týče záporáků... Hmmm... Mám je ráda, to by bylo na celý jeden článek. Po roce už nejsem tak bázlivá, řekla bych. Z toho, co jsem četla v roce 2017, bych asi zmínila hlavní postavu z Mansfield Park / Mansfieldského panství, Fanny. Jak může být postava tak nudná, nedovedu vysvětlit, protože obvykle nemám problém s čistě kladnými hrdiny. Fanny ale ztělesňuje vše špatné na přídavném jménu "vlažná". S těmi záporáky netuším, o čem jsem mluvila... ^▽^ Vím, že kvalitní osina v pozadí hrdinů pro mě dotváří zážitek z knihy, ale aktuálně si nevybavuji takového, jaký by mi knihu svou špatnou špatností pokazil.

06. Populární autor, do jehož knih se nemůžu dostat.
     Tady se zaměřím na styl samotného psaní, který mi osobně nevyhovoval, a tím je styl Veronici Roth v trilogii Divergent. Koncept mi přišel zajímavý, obzvlášť postupné rozšiřování světa s každou další knihou, ale zpracování a samotná stavba vět způsobily, že jsem se knihami sotva dokázala prokousat a třetí díl jsem nedokončila. Slyšela jsem však, že problém je v překladu a originál je lepší. Tomu bych příliš nevěřila, takový rozdíl to být nemůže... Doufám. Zjišťovat to však nebudu. ^▽^

07. Populární knižní "trope" který jsem unavená vidět (př.: ztracená princezna, zkorumpovaný vládce, milostný trojúhelník)
     Opět, takových je více, ale zmíním speciálně dva. jedním je badass verze Marry Sue, která dokáže sama samotinká zachránit celičký svět a oplývá největší mocí mezi všemi. Pravděpodobně jeden z nejčastějších úkazů v moderní YA fantasy. Žádám toho mnoho, když chci různorodé skupiny? Navíc: Kam se ztratili mužští hrdinové? Před patnácti lety nebyly ženy, nyní nejsou muži. Nemám ráda extrémy, obzvlášť, když jsou obhajovány rovností a ve skutečnosti o diversitu přicházíme.
     Druhý můj problém jsou přátelské vztahy mezi hetero-mužem a hetero-ženou. Nebo spíš jejich absence. Samozřejmě, že se do sebe dva lidé mohou zamilovat, ale zdá se, že přátelství je knižním tabu. Mám přátele obou pohlaví (více méně podobně početně rozložené) se kterými k sobě nechováme romantické city ani nás nespaluje živočišný chtíč (^▽^). Škoda, že ne všechny knihy ukazují v tomto ohledu realitu tak, jak bych si přála.

08. Populární série, kterou nemám v plánu si přečíst.
     Jakoukoli další knihu nebo sérii spojenou s Nástroji smrti. Při čtení jsem skončila u odhadem čtvrté knihy (?) a nedokázala jsem pokračovat dál. Tento svět mě nezaujal a ani autorčin styl psaní mě nijak zvlášť neoslovil. Možná si od Cassandry Clare v budoucnu přečtu něco nového, pokud bude kniha oplývat lichotivými recenzemi od lidí, kteří zbožně nemilují její knihy o lovcích stínů. (Od doby napsání tohoto odstavce Clare píše další sérii z tohoto světa...)

09. Říká se "kniha je vždy lepší než film," ale které filmové nebo seriálové zpracování preferuji před knihou?
     Aaaa, velmi ošemetné téma... Knižní trilogie Hunger Games mě skutečně neminula a tuto dystopii jsem si velice oblíbila. Jedním z faktorů byla propracovanost politické a populistické stránky věci. Když jsem zjistila, že třetí a tedy poslední knihu plánují rozdělit do dvou filmů, byla jsem znechucená snahou producentů vydělat každý cent. Kdo by dobrovolně chtěl natočit samostatný film první části k Mockingjay, když by bylo možné označit jej v kontextu trilogie za "nudný"? Avšak filmaři dokázali něco, čeho si velice cením - využili rozměrů, které jim jejich médium poskytuje, a postavili na knižním základu, aby díky svým možnostem vybudovali něco lepšího, než je originál. Kdybych viděla jen (nebo i nejprve?) filmy, dost možná bych zůstala u předchozího názoru. Ale takhle se tetelím spokojeností.

2 komentáře:

  1. Zajímavý a povedený tag :) SOuhlasím, že ženských badass hrdinek je až moc, zato po mužských hrdinech se slehla zem :) A od Cassandry Clare jsem četla jen Město z kostí, nějak mě to nechytlo a s touto sérií pokračovat nehodlám :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Člověk aby zase začal číst "klasické fantasy", které je (v řadě případů naprosto nespravedlivě, podle mého názoru) často označováno za sexistické, jen aby se dočkal i mužských hlavních postav. ^▽^ Vždy, když čtu ve fantaskním světě o významné postavě ženského pohlaví, která není super-úžasná super-silná a překrásná (i když to o sobě často neví), mám chuť poslat autorovi děkovný email. ^.~

      Vymazat

Jsem velice ráda za každý komentář, jen prosím, aby pod recenzemi nebyly spoilery z knihy, na kterou je recenze psaná, nebo z následujících dílů série. Moc děkuji. ^.^
Pokud si chcete promluvit o šokujících dějových zvratech, neváhejte mi napsat email nebo na Goodreads. ^.~