čtvrtek 29. června 2017

tag - přečti, přepiš, spal

prohlášení: 
V průběhu ani po psaní tohoto tagu NEbyla zraněna žádná kniha.
Všechny úvahy jsou dílem fikce 
a jakékoli podobnosti se skutečnými událostmi jsou náhodné.


     Už je tomu nějaký ten pátek, co Lala (BooksandLala) sdílela video k tagu "přečti, přepiš, spal" (reread, rewrite, burn). Jedná se o brutální polemizování o tom, do jaké z těchto tří kategorií spadnou náhodně vylosované knihy. Tehdy při sledování Lalina videa mě však napadlo něco velice, velice masochistického: Nebylo by to lepší s nejoblíbenějšími knihami? To by byla teprve challenge! A tak, milí zlatí, jsem zde, s výběrem svých patnácti nejoblíbenějších knih (z toho jedna nebyla přeložena, pardon), které jsem četla v posledních třech (?) letech.

May the odds be ever in their favor...


     Asi nejsnazší bude začít knihou, kterou nedovedu přepsat, natož pak spálit, a tou je, jaké to překvapení, Harry Potter a ohnivý pohár. Můj nejoblíbenější díl celé série jak v knižní tak ve filmové podobě (ano, i ve filmové podobě!). Rozhodně by mi nevadilo přečíst si jej znovu (všechny tři knihy jsem četla víc než jednou, takže toto tvrzení asi nemá takovou váhu). Pozice přepiš a spal je samozřejmě trochu náročnější. Vydám se cestou značně bolestivou a spálím Emmu. Stále si myslím, že je to nejlepší dílo Austen, ale ona má knih více a jednu z nich mám dokonce raději, proto přepíšu Ságu (Volume One)? Přestože se v komiksech příliš nevyznám, Sága mi přijde jedinečná, a dokud jí něco nebude moci konkurovat, Emma musí jít. Jen nemám tušení, co bych na ní změnila... V kontextu série bych ocenila něco společného pro přebaly jednotlivých trade paperbacků a také lepší vazbu v případě mého originálu (ta česká působí daleko bytelněji). Jinak mě nic nenapadá, přeci jen spadá do skupiny "oblíbených knih".
     Au, už tohle kolo hodně bolelo...

     Emma - klasické prozkoumávání v 07/'17
     Sága, Volume One - ~komiks-recenze


     Tady bude nejsnazší kategorie přepsání. Illuminae má možnost být tak zajímavou a jedinečnou knihou pro dospívající, která mě přinutila cítit TOLIK. A potom to celé pokazí konec... Mám i vymyšlenou svou představu ideálního uzavření příběhu. Pro jeho stručné znění v pár větách mi klidně napište mail. ^▽^ Muž, který sázel stromy je nádherná malá knížečka napěchovaná moudrem a nejspíš by se dalo říct, že má větší hodnotu než kniha, kterou dávám do škatulky "přečíst znovu". Jenže Mistborn je má milovaná fantasy trilogie, nemohu přeci spálit její poslední díl! Řekla bych, že mi vůbec nevadí být v tomto případě sobcem, ale představa, že bych měla (ač fiktivně) ochudit svět o Muže, který sázel stromy, mi přijde jako zrůdná. Přesto tak činím.

     Illuminae - recenze
     Muž, který sázel stromy - mini-recenze
     Mistborn: Hrdina věků - recenze


     Hmmm... Opatství Northanger je má nejoblíbenější austenovka, musí prostě zůstat. Pramen povýšení, druhý díl Mistborn, tedy přepíšu. Nebo lépe - nenápadně navrhnu k úpravě autorovi. ^▽^ Tento díl je trochu pomalejší, a přestože má úžasné akční sekvence (tak, jak to Sanderson prostě umí ♥) a krásně se zaobírá filosofickými otázkami na téma víry a vlády, přidala bych více nově se objevující postavy, Zana (ah, další můj oblíbenec) nebo prodloužila scény s ním. Ačkoli mi přišly dokonalé takové, jaké byly. ^.~ Potom samotné závěrečné kapitoly v kontextu jedné scény jsou mírně (maliličkato) melodramatické? Ale tak už to ve fantasy bývá. A spálím tedy Papírová města, protože prostě nemám jinou možnost. *napsala s rezignovaným výrazem ve tváři*

     Opatství Northanger - klasické prozkoumávání
     Mistborn: Pramen povýšení - recenze
     Papírová města - recenze


     Z této trojice si znovu přečtu Neobyčejné, protože je podle mě nejlepší knihou z této trojice a není na ní nic, co by potřebovalo upravit. Obě následující knihy bych mohla dát do škatulky "přepiš" a pozměnit je tak, aby byly podle mě blíže k dokonalosti, ale protože Dědička ohně je třetím dílem ze série, ve které byly první a čtvrtá kniha naprosto nenapravitelné, spálím ji. Přepsala bych Poison Study, kterou bych nechala jako samostatnou knihu a ztlumila (nebo možná téměř zcela odstranila?) element magie, který mě později v knize mátl.

     Neobyčejní - recenze
     Dědička ohně - recenze


     Oh můj...
     Ne ne ne ne ne ne ne...
     Ne!
     Dvě mé zcela nejoblíbenější knihy, mezi kterými bych nedovedla rozhodnout, a kniha mého dětství, ke které mě váže tak silná nostalgie a která má pro mě možná největší význam právě proto, že mě přivedla do světa knihomolů? Jak mezi nimi mohu vybrat?!?!?! 
     *o několik dní později*
     znovu přečtu: Tyrkysový orel
     přepíšu: Mistborn: Finální říše (třeba by šlo něco udělat s Elendem, abych ho měla raději...)
     spálím: Harry Potter a kámen mudrců (pokud toto čte Eliška: Spálila bys snad Kelsiera? TT.TT)

     Mistborn: Finální říše - recenze
     Tyrkysový orel - recenze

     Tak, máme zde konec tagu i s neplánovaným závěrečným dramatem, které mi rozcupovalo srdce. Ano, je to jen polemizování, ale pořád si připadám jako Sofie. Doporučuji tag vyzkoušet, ale s výhradně oblíbenými knihami jen na vlastní nebezpečí. Pokud tag také uděláte, dejte mi prosím vědět, ať se mohu kouknout, jak trpí i někdo jiný. ^▽^

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jsem velice ráda za každý komentář, jen prosím, aby pod recenzemi nebyly spoilery z knihy, na kterou je recenze psaná, nebo z následujících dílů série. Moc děkuji. ^.^
Pokud si chcete promluvit o šokujících dějových zvratech, neváhejte mi napsat email nebo na Goodreads. ^.~