pátek 9. prosince 2016

recenze - Steelheart (Ocelové srdce)

(čteno v originále, překlad vydán nakladatelstvím Talpress v roce 2013)

V trilogii Reckoners (Zúčtovatelé) představuje Brandon Sanderson svět nepříliš vzdálený od naší přítomnosti. Mou zvědavost probudila nejen skutečnost, že zde autor světoznámé série Mistborn (recenze) zavítal do vod dystopické sci-fi, ale také to, že příběh postavil na otázce: Co kdyby na Zemi skutečně existovali lidé se super-schopnostmi, ale neměli za cíl pomáhat a chránit? Koncept sám o sobě zajímavý překroucením nyní stále více populárního sub-žánru se mu však také podařilo poutavě zpracovat.

Ocelové srdce (Steelheart). Tak si říká muž, který si podmanil město Newcago, dříve známé jako Chicago, v dobách před objevením Kalamity, záhadného zářivé hvězdě podobného útvaru na nebesích. Ocelové srdce přeměnil veškerou neživou hmotu Newcaga v ocel, kde Výjimeční (Epics), lidé s neobvyklými schopnostmi, žijí nad povrchem a ti obyčejní, podřadní, v kovových ulicích v podzemí. Jediní, kdo se Výjimečným odváží vzdorovat, jsou členové skupiny zvané Zúčtovatelé (Reckoners). K nim by se rád připojil i David, poháněný touhou po pomstění svého otce, který nezemřel rukou nikoho jiného než Ocelového srdce.

"The heroes. You said they'll come. Let them stop him!" / "Sometimes, son, (...) you have to help the heroes along. / (...) / I know, better than anyone else, that there are no heroes coming to save us. There are no good Epics. None of them protect us. Power corrupts, and absolute power corrupts absolutely. (str. 6-15) *

Zprvu jsem se obávala, že by se kniha mohla stát jen recyklovaným příběhem první knihy Mistborn. Přeci jen se si základní kostry zdají až nápadně podobné, ale svět a do něj zasazené postavy a děj jsou zcela jedinečné. Liší se i stylem, jakým je kniha napsaná. Příběh sledujeme očima Davida, jehož pragmatická, inteligentní, přesto v mnoha ohledech stále nevyspělá mysl formuje způsob, jakým pohlížíme na svět. To vše řečeno, stále v Ocelovém srdci vidíme Sandersona s jeho smyslem pro detail a akcí nabité scény.

Megan's eyes could have drilled holes through... well, anything, I guess. I mean, eyes can't normally drill holes through things, so the metaphor works regardless, right? / Megan's eyes could have drilled holes through butter. (str. 103)

David je charakterem vskutku nevšedním. Jeho neúmyslně špatné metafory jsou ve své špatnosti dokonalé a humorné. Mimo jiné jsou i v kontrastu s jeho tendencemi k odvážným až sebevražedným činům a očividně takřka nulovým pudem sebezáchovy. Avšak omezení na jednu postavu přináší i jisté nevýhody - není dostatek prostoru nastínit všechny postavy a jejich motivy v rozmezí jen jedné knihy. Pro odpočinkovou literaturu s několika akčními scénami, která je vhodná i pro dospívající (s poznámkou, že se zde vyskytují krvavé scény), se zdá být tento aspekt zanedbatelný. Alespoň za předpokladu, že v této oblasti dojde ke kompenzaci v dalších dílech.

I looked up the cavernous shaft. It resembled an enormous throat, stretching upward... one we needed to get up... which made us... / Bad analogy. Very bad.(str.197)

Nejspíš by to nebyla kniha Brandona Sandersona, aby se nevypořádávala plynule s dějem i s hlubším tématem, které je opět spojené s jistou formou hledání naděje a podstatou bytí. O hledání jisté rovnováhy. David je pro takovou otázku ideálním jedincem, celý život formovaný výhradně někým, koho nenávidí a zároveň  z něj má strach. Zjišťujeme, že hrdinu z člověka nedělá super-schopnost, ale jeho charakter. Přesto ani hrdinové nejsou "ideálem", pronásledují je těžká rozhodnutí a svědomí.

"We can't show them mercy. They won't show it to us." / (...) "If we have to do what the Epics do to beat them, then it's not worth it." (str. 89)
     "It's good for you to think of this, son. Ponder. Worry. Stay up nights, frightened for the casualties of your ideology. It will do you good to realize the price of fighting," (str.223)

Zůčtovatelé ale nemusejí být pro každého. Snoubí v sobě úspěšně řadu světů, ať se již jedná o sci-fi s militaristickými prvky, dystopii záhadně spojenou s objevením neznámého vesmírného objektu, nebo akční svět superhridinů tradičně spojován s komiksy. Plynulosti této spojitosti pomáhá i výskyt elementů pro zmíněné žánry typických, které je těžké blíže nastínit bez prozrazení zápletek. Celou situaci bych však přirovnala ke dvěma táborům s jistým pohledem na nové sci-fi filmy, které navazují na své všeobecně známé předchůdce - Star Wars Episode VII: The Force Awakens (Síla se probouzí) a Star Trek Beyond (Do neznáma). Opakování určitých elementů dělá oba filmy často předvídatelnými. Zároveň je však zařazují do své skupiny a spolu s vědomím, že víme, co očekávat, nám přinášejí i pocit jistoty. Nenechte se však mást - Ocelové srdce je stále komplexní a zajímavé. Přináší něco nového, přestože spíše svým konceptem než způsobem pohledu na jeden z výše zmíněných žánrů.

Dříve jsem zmiňovala určitou jedinečnost světa, který nám autor představuje. Mimo jiné jde i o vizuální půvab, jaký Newcago má - nápadně patrná rozdílnost mezi moderními technologiemi s takřka vším z blištivé oceli a stylem oblékání Výjimečných někdy podobným tak počátkům 20. století. Rozhodně si umím představit Ocelové srdce na plátnech kin. Budu tedy doufat, že alespoň jedno ze zakoupených práv na filmové zpracování knih tohoto nápaditého autora nám umožní vidět i finální produkt. Mezitím mě čekají Firefight (Ohniboj) a Calamity (Kalamita), obě již přeložené do češtiny, které spolu s povídkou Mitosis utvářejí (alespoň nyní) již uzavřený celek knih ze světa Reckoners.

P.S.: Opět přikládám odkazy z autorových stránek na vybrané volně dotupné kapitoly, přesněji prologue, kapitolu desátou a jedenáctou.

* Konec tohoto citátu vám možná něco říká, je relativně populární. Formuloval ho Lord Acton koncem předminulého století: "Power tends to corrupt, and absolute power corrupts absolutely. Great men are almost always bad men." Zní to prostě dobře. ^.~

Recenze na další knihy od Brandona Sandersona:
série Mistborn:
   #1 The Final Empire (Finalní říše) - recenze
   #2 The Well of Ascension (Pramen povýšení) - recenze
   #3 The Hero of Ages (Hrdina věků) - recenze
trilogie Reckoners (Zúčtovatelé):
   #1 Steelheart (Ocelové srdce) - recenze
   #1.5 Mitosis - mini-recenze

EDIT (28/12/2016): Ze stejného světa bude vycházet také série The Apocalypse Guard, která se stejně jako Reckoners bude pohybovat na hranici young adult a adult literatury. Sanderson na ní plánuje pracovat v příštím roce (2017) mezi dokončováním Stormlight Archive #3 a započetím psaní Mistborn #7 (Era 2 #4). The Apocalypse Guard budeme moci nejspíš očekávat na jaře 2018.