středa 20. ledna 2016

recenze - Papírová města (Paper Towns)

(čteno v překladu vydaném nakladatelstvím Yoli v prosinci 2014)

Jako řada českých čtenářů jsem na fenomén zvaný John Green narazila díky knižní předloze k filmu Hvězdy nám nepřály (The Fault in Our Stars), které jsem však ani v jednom provedení neshledala příliš výjimečnými (například Me and Earl and the Dying Girl od Jesseho Andrewse má pro mě mnohem zajímavější způsob zpracování příběhu o dítěti s rakovinou a nenavozuje pocit, že jde jen o útok na čtenářovy/divákovy city). Nerada však zavrhuji autora jen na základě jedné knihy a tak jsme s kamarádkou sáhly po Papírových městech. Pokud jde o mě, náš výběr byl jednoznačný úspěch!

Představuji vám Quentina Jacobsena, inteligentního a vnímavého chlapce, který žije rutinní život a nudu z rutiny plynoucí má rád, i když by to nepřiznal. Má dobré výsledky ve škole, plánuje jít na vysokou a potom založit rodinu. Vše však naruší Margo Rothová Spiegelmanová, jeho krásná nespoutaná sousedka a životní láska už od dětství. Margo miluje záhady a jak se ukáže, hádankou se sama stala, protože ji nikdo ve skutečnosti nezná. A v Papírových městech se vydáváme na cestu za spirituálním (i fyzickým) nalezením Margo.

Jedna věc se musí autorovi nechat - umí psát velice poutavě a slovními obraty a hříčkami nezklame ani dospělého čtenáře. Nechybí ani humor podávaný Quentinem, jehož očima vše pozorujeme. Přímo bych zmínila jednu větu o jisté sbírce (str. 27), kterou jsem musela číst několikrát, než mi zcela došel její vtipně absurdní obsah a začala jsem se nahlas smát (to se mi od Jak je důležité míti Filipa od Oscara Wilda nestalo). Co je však pro mě nejpřitažlivější jsou zajímavá témata a jejich zpracování. Předem ale upozorňuji, že z Papírových měst nečpí přehnaná snaha o zobrazení teenagerů jako moudrých filosofů, jak tomu bylo u "nereálných" Hvězdy nám nepřály.

"lidem chybí dobrá zrcadla. Pro všechny je strašně těžké ukázat někomu, jak vypadá, a pro každého je hrozně těžké někomu ukázat, co cítí." (str. 187)

Jedním z nejvýraznějších témat, kterými se kniha zabývá, je identita a její hledání a kniha sama je členěna do částí, které jsou pojmenovány po některých přirovnáních pomáhající nám téma uchopit - Provázky, Tráva a Plavidlo. Do Quentina je potom velice lehké se vžít obzvlášť v době dospívání (které je vlastně cestou celoživotní), protože hledáme sebe samé a snažíme se zbavovat předsudků při poznávání ostatních. Green se tak stává doslova továrnou na úžasné myšlenky a citáty. Mezi mé oblíbence patří například balónky, okna a výše citovaná zrcadla.

"Na začátku jsme všichni vodotěsná plavidla. A pak se stanou různé věci - lidé nás opouštějí, nebo nás nemilují, nebo nás nechápou, nebo my nechápeme je, a ztrácíme a zklamáváme a zraňujeme jeden druhého. A plavidlo začíná tu a tam praskat. (...) Ale je tu ta dlouhá doba mezi tou chvílí, kdy se začnou objevovat praskliny, a tou, kdy se konečně rozpadneme. A jenom v téhle době dokážeme jeden druhého vidět, protože svými trhlinami hledíme ven ze sebe a do ostatních zase těmi jejich. Kdy jsme jeden druhého viděli? Ne dřív, než ty jsi nakoukla do mých prasklin a já do tvých. Předtím jsme znali jen své představy o tom druhém." (str.278-279)

Kniha se dočkala v červenci 2015 i filmového zpracování s Natem Wolffem (Quentin) a Carou Delevingne (Margo), film mě však příliš nepotěšil. Veškerá symbolika, která mě v knize tak okouzlila, ve filmu chybí. Doufala jsem v něco víc, když se John Green angažoval jako výkonný producent, ale bohužel.

Všeho všudy bych doporučila Papírová města čtenářům všeho věku, protože každý si v ní najde to své. Je v ní vše od moderní středoškolské verze detektivky až po road trip. A jako další na mě v knihovničce čeká Příliš mnoho Kateřin.
     Je hrozně těžké odejít - dokud neodejdete. A pak je to ta nejsnadnější věc na světě. (str. 215)