sobota 24. prosince 2016

mini-recenze - Pro tebe, má lásko



(sbírka vydaná nakladatelstvím Mladá fronta v roce 1997)

     Mnou nabízený pohled na poezii je výrazně formován i mým názorem na ni - nelze říct, zda je báseň dobrá nebo špatná, napsat na ni objektivní kritiku, její úspěch je založen na tom, zda čtenář je v souznění s jejím rytmem a tónem. Jacques Prévert přenesl do svých básní hlas, na který slyší velká škála čtenářů, a to i těch, kteří poezii obvykle nevyhledávají.

     Edice Květy poezie nabízí básnickou sbírku Pro tebe, má lásko, ve které je možné spatřit průřez poetického díla autora. Témata jsou více méně konstantní, spojená se silnými emocemi - odpor k válce, kritika společnosti, láska a milování, svoboda. Básně jsou procítěné a u nemalého procenta z nich se postupně jak ombré mění jejich tón (např. Barbara). Volný verš a výjimečně užitá interpunkce jim dávají zajímavý rytmus a v kombinaci s přímočarým poselstvím se stávají snadno pochopitelné a přístupné. 

     Básně jsem si obecně užila Z výběru více než šesti desítek mě více zaujalo patnáct, z toho nejvíce Jak namalovat portrét ptáka o inspiraci, její realizaci a pokoře autora, Snídaně, která je ukázkou toho, jak mohou nádherný rytmus spolu s posledními třemi řádky s jednou tečkou hluboce zapůsobit, Ta láska, v níž Prévert dokázal zlomit mýtus, že lásku nelze vyjádřit slovy, a Stíny, které rozšiřují pohled na lásku jedné specifické podoby. Básně spojené s válkou a kritikou morálky bohatého měšťanstva mě už tolik nezaujaly.

     Rozhodně bych doporučila dát Prévertovým básním šanci, v tomto vydání nejspíš hlavně těm, kteří, stejně jako před týdnem já, nejsou s básníkem seznámeni a chtějí objevovat a tedy cílený výběr je pro ně ideálním.

báseň Snídaně, přeložená Adolfem Kroupou (pro zlepšení čitelnosti potřeba rozkliknout)

4 komentáře:

  1. Já jsem k poezii více méně skeptická, už od střední školy, kdy jsem nikdy nechápala, co tím chce básník říct :D Na střední škole mě doslova nudila, ale byl to právě Tolkien, tramtadadá, který mi ukázal, že to tak ne vždy musí být.
    Tato sbírka vypadá velice příjemně, dokonce bych si ji i ráda přečetla :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná jsme až moc matení výukou ve stylu "Co myslel básník tím, že je závěs modrý". ^▽^ S pochopením významu u Préverta naštěstí problém není, alespoň ne u těchto básní. Za předpokladu, že se v nich někdo komplikovanost nesnaží cíleně vyšťourat. ^.~

      Vymazat
  2. Fíha, pekne povedané, ja neviem, čo by som napísala k poézií - prakticky ju ani nečítam a keď náhodou, nechápem ju.:D I keď by som sa časom k nej skúsila vrátiť mimo školy a nemať nanútenú interpretáciu od žiadnej učiteľky.:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám raději poezii, které významově rozumím bez celodenního dumání nad každou básničkou a vyhledávání informací o životě autora a jeho politických, náboženských a kdo ví jakých vyznáních. To je spíš činnost pro někoho, kdo literaturu studuje. ^.^ Zkus si najít pár Prévertových básní na internetu, třeba ty, které jsem zmínila v předposledním odstavci. V básni Barbara je potom trochu vidět i jejich druhou stránku. Možná tak najdeš nového básnického oblíbence. ^.~

      Vymazat

Jsem velice ráda za každý komentář, jen prosím, aby pod recenzemi nebyly spoilery z knihy, na kterou je recenze psaná, nebo z následujících dílů série. Moc děkuji. ^.^
Pokud si chcete promluvit o šokujících dějových zvratech, neváhejte mi napsat email nebo na Goodreads. ^.~